Tag Manager script

8. august 2014

Giver smartphones ventetid på restauranter?

Sommeren 2014 igennem har en historie fået lov at cirkulere vidt og bredt på sociale medier om, hvordan en restaurant i New York ved at se gamle overvågningsbånd igennem har konstateret væsentlige adfærdsændringer blandt deres kunder ift. for 10 år siden - angiveligt som følge af folks brug af smartphones.

Historien er blevet viderebragt stort set som fakta, f.eks. af Ude&Hjemme, men også den noget mere teknologivenlige blog Elektronista har bragt historien - måske mere som et kuriosum end som en egentlig nyhed.

Og selv en "rigtig" avis som San Fransisco Globe (uuuuhh!) har i sommervarmen redet med på bølgen.


Der er dog væsentlige mangler i den, som kalder på en vis skepsis.

F.eks. at originalkilden, som alle peger tilbage på, er en anonym post på Craigslist, og at hverken restauranten eller konsulentfirmaet er nævnt ved navn.

Altså en anonym historie med anonyme aktører og fakta, som er umulige at checke.

Så må man ty til det næstbedste - egne observationer - med de svagheder, det nu indebærer, f.eks. forskelle i kultur og adfærd mellem Danmark og New York.

Jeg vil derfor bede alle om at sammenligne observationerne i artiklen med, hvad de selv oplever på restauranter, og jeg tilspørger da:

  • Er det normal adfærd at næsten alle beder tjeneren om password til restaurantens trådløse netværk - i 3G/4G-verden?
  • Ser du mange sidde og fotografere menukortet?
  • Beder 60% af gæsterne tjenerne om at tage et gruppefoto med dem? 
  • Hvis vi antager, at gæsterne er nogenlunde normalt begavede - og i øvrigt har lyst til mad, når de går ind på en restaurant - ville de fleste så ikke have gjort den erfaring, at ventetid indtræffer helt af sig selv, når man HAR bestilt maden og derfor vente med at surfe på nettet og fotografere hinanden, til denne ventetid helt naturligt indtræder?
  • Og apropos ventetid: Hvilken type restauranter - ud over fastfood - kan på en travl dag have maden stående på bordet 6 minutter efter at selskabet har bestilt.
Af andet, som virker lidt tvivlsomt, skulle restauranten angiveligt betjene det samme antal kunder nu som for 10 år siden, selvom den gennemsnitlige varighed af et besøg er stedet fra 1 time og 5 minutter til 1 time og 55 minutter - en stigning på ca. 75%. Med samme antal borde?

Historien minder mest af alt om sådan en sædernes-forfald-verden-er-af-lave-de-unge-er-uhøflige-og-hvad-er-det-dog-for-noget-musik-de-hører-artikel, man ind i mellem læser i søndagsaviserne - eller som her i Ude & Hjemme.

Mere end bekymring over sædernes forfald (det er tiderne, Tante Møghe) synes jeg historien bør vække bekymring over, at så mange mennesker kritikløst accepterer og deler en historie uden kilde, navngivne aktører eller nogen form for dokumentation - og i særklasse bekymrende, at journalister gør det samme.

(Slå det selv op, hvis du gider)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar