Tag Manager script

9. august 2013

If This Then That - Øøh..ahva'?

Tænk hvis du kunne få alle de mange internettjenester, sociale medier og fysiske enheder, du bruger i din dagligdag til at kommunikere og samarbejde med hinanden? Jamen det kan du skam - helt uden at skrive så meget som en enkelt linje kode.

  • Hvis nu nogen lægger et billede på Instagram med tagget #display_dk....så gem det lige i min dropbox i mappen "DISPLAY Instagram". Og del det så lige automatisk på Twitter og Facebook. Og lav et billedoplag på min Wordpress-blog.
  • Hvis der er risiko for regnvejr i morgen, så send mig lige en SMS om at jeg skal huske at have børnenes gummistøvler med hjem fra børnehaven.
  • Hvis jenskristensen@danskebank.dk skriver til mig på Gmail, så smid lige mailen ned i Evernote med tagget "låneomlægning", så jeg kan gemme det sammen med den øvrige korrespondance og websiderne, jeg gemte om renteudviklingen.
  • Hvis jeg liker et billede på Instagram, så gem det i mit Google Drive.
  • Hvis jeg tilmelder mig et arrangement på Facebook, så opret lige arrangementet i min Google kalender. Og send mig så en SMS-reminder inden arrangementet.
  • Hvis jeg poster eller deler en webside på Facebook, så smid den også i min Pocket (The Artist Formerly Known As Read It Later eller blot "TAFKARIL"), så jeg har den til senere.
  • Hvis jeg modtager en mail fra min chef, så blik rødt tre gange med mine Philips Hue pærer i lamperne over spisebordet.
  • Hvis jeg modtager en mail til min G-mail-konto med subject: "tilmelding", så læg en linie med felterne afsender, tidspunkt for modtagelse og indhold ind i en ny linie i regnearket "Sommerfest" på mit Google Drive.

Tjenesten If This Then That eller bare IFTTT (www.ifttt.com) skaber forbindelse mellem en lang række webbaserede tjenester med mere eller mindre åbne API'er.


Ovenstående eksempler er blot nogle få af de lidt over 66.000 forud definerede kombinationsmuligheder, som IFTTT p.t. byder på.

Basalt set kan tjenesten trække en række forskellige "triggers" (når en eller anden hændelse sker) ud af en hvilken som helst af de i alt 64 tjenester (eller "channels"), som servicen pt. understøtter.

De forskellige triggers kan så udløse en hvilken som helst af de "actions", der er mulighed for at aktivere gennem API'et i en hvilken som helst af de øvrige tjenester - i de fleste tilfælde med forskellige konfigureringsmuligheder. Det er det, der tilsammen kaldes en "recipe".



I princippet er antallet af tjenester, der understøttes noget større. En af IFTTT's standardkanaler er nemlig RSS-feed. En RSS-trigger kan enten være, at der kommer et nyt item i et bestemt RSS-feed eller hver gang et bestemt nøgleord eller simpel frase optræder i det pågældende feed.

Rigtig interessant begynder det at blive, når hardware - i bredest tænkelige forstand, dvs. ikke computere og mobiltelefoner, men køleskabe, vaskemaskiner, biler etc., altså det, vi kalder"The Internet of Things" - begynder at blive virkelighed.

I skrivende stund er el-pærerne fra Philips Hue og den universelle tænd-sluk-boks og motion-sensor WEMO fra Belkin.

Man skal dog også være forsigtig, fordi man med en uheldig kombination af recipes kan skabe en selvforstærkende kaskadeeffekt eller loops, hvor de forskellig tjenester, man har sat regler op for, giver sig til at poste indhold med et bestemt tag hos hinanden, og dette tag fører til nye posts, som fører til nye posts, etc.

En anden faktor, der skal tænkes ind, er også, at man giver IFTTT adgang til at poste på ens vegne, så ellers lukkede tjenester pludselig bliver åbne.

Hvis man f.eks. sætter en regel op om, at når man tagger et tweet eller et Instagrambillede med et bestemt tag, så skal det også slås op på Facebook, har man pludselig givet andre mulighed for at poste noget på virksomhedens vegne på Facebook, hvis de gennemskuer tagget eller bruger det rent tilfældigt til et helt andet formål.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar